
Konsultacje SLAW - Jakie pytania zadajecie naszym ekspertom?
Nasze bezpłatne infolinie cieszą się rosnąca popularnością - ale nadal jest przestrzeń przyjęcia kolejnych zgłoszeń! Zachęcamy do kontaktu i zadawania pytań ekspertom, całkowicie za darmo. Czekają na Was:
psycholog
prawnik
prawnik ze specjalizacją z zakresu prawa pracy
Eksperci podzielili się z nami najpopularniejszymi pytaniami, jakie zadali im dyrektorzy i kadra zarządzająca placówkami opieki wczesnodziecięcej. Oto one:
PSYCHOLOG
- Jak najlepiej wspierać adaptację nowych dzieci w żłobku, żeby proces rozstania z rodzicami był dla nich jak najmniej stresujący?
- Co mogę zrobić jako dyrektor, żeby zapobiegać wypaleniu zawodowemu opiekunów i wspierać ich dobrostan psychiczny?
- Jak reagować, kiedy zauważamy u dziecka niepokojące sygnały rozwojowe (np. brak mowy, problemy z regulacją emocji)? Jaki jest prawidłowy sposób przekazywania takich obserwacji rodzicom?
- Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi między personelem a rodzicami – np. gdy rodzice mają nierealistyczne oczekiwania wobec opieki?
- Jakie działania mogę wprowadzić w żłobku, żeby lepiej wspierać rozwój emocjonalny i społeczny dzieci, zwłaszcza w kontekście dużych różnic indywidualnych między nimi?
PRAWNIK / PRAWO PRACY
- Czy są jakieś nowe przepisy albo zmiany planowane w wymaganiach dotyczących kwalifikacji opiekunów w żłobku?
- Czy mogę układać pracownikom grafik tak, żeby pracowali np. po 12 godzin, jeśli tego wymaga organizacja opieki nad dziećmi?
- Jak prawidłowo rozliczać nadgodziny i dodatkowe dyżury opiekunów, żeby nie narazić się na problemy przy kontroli?
- Czy mogę zatrudniać część personelu na umowy zlecenie zamiast na etat, i jakie mogą być z tego tytułu ryzyka?
- Jak najlepiej zapisać w regulaminach albo w umowach, że pracownicy odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci, żeby było to zgodne z prawem i skuteczne w praktyce?
PRAWNIK
- Jakie są dokładne granice odpowiedzialności dyrektora i personelu za niezrealizowanie standardów niezbędnych (np. standardów pracy z dziećmi, organizacji pracy personelu), które będą obowiązkowe od 1 stycznia 2026 r., jeśli dzieci ucierpią fizycznie lub emocjonalnie w wyniku ich niespełnienia?
- Jakie sankcje lub konsekwencje prawne grożą placówce (lub osobom odpowiedzialnym), jeżeli w trakcie kontroli zostanie stwierdzone, że nie spełniono standardów obowiązkowych, a dostosowanie placówki jest niemożliwe ze względu na np. warunki lokalowe lub budżetowe?
- Czy istnieje możliwość uzyskania zwolnień, odstępstw lub wsparcia (np. dotacji, doradztwa) dla placówek prywatnych, które nie są w stanie spełnić określonych standardów “fizycznych” (np. wielkości sal, wyposażenia), ale spełniają standardy dotyczące relacji, zatrudnienia, współpracy z rodzicami?
- W jaki sposób prawnie dokumentować i udowadniać spełnianie standardów – jakie zapisy w regulaminach, umowach, planie opiekuńczo-wychowawczym / edukacyjnym, raportach wewnętrznych czy samoocenie będą wymagane albo przydatne?
- Jakie prawa i obowiązki mają pracownicy z tytułu nowych standardów – zwłaszcza w kontekście szkoleń, godzin pracy, obowiązków dodatkowych (monitorowanie, ewaluacja, raportowanie) – i jak to wpływa na ich umowy o pracę, zmiany zakresu obowiązków oraz ewentualne koszty dla żłobka?
Takie i inne pytania możecie zadać całkowicie za darmo w ramach Akademii Wsparcia. Adresatami tego wsparcia są nie tylko dyrektorzy i kadra zarządzająca placówek opieki wczesnodziecięcej, ale także pracownicy JST zaangażowani w kontrolę i nadzór nad żłobkami, opiekunki wczesnodziecięce, uczestniczki kursu kwalifikacyjnego, a nawet rodzice dzieci do lat 3!
Ostatnio dodane

DLA JST :: Wdrażanie standardów opieki w instytucj...

Odkryj naszą Strefę Wiedzy! Skorzystaj z bibliotek...
